Ett mervärde i lojalitetsprogram

09 september 2020
Lily Hansen

När man blir kund hos ett företag så blir man oftast det för att produkterna passar ens behov i både kvalitet och pris. Men om man väljer mellan två olika men likvärdiga företag så finns det något som kan få valet att tippa över. Det kan handla om de mervärden som man som företag kan erbjuda sina återkommande kunder.

Kundklubbar där man låter sina kunder ingå i ett lojalitetsprogram brukar vara mycket populära. Det är ett sätt att få kunderna att känna sig extra uppskattade. I förlängningen kan det leda till att kunderna blir lojala och endast köper sina produkter där. Något som både kan vara enklare och spara på kostnader.

 

Flera sorters erbjudanden

Beroende på vilken produkt man säljer väljer man vad som kan passa att erbjuda kunderna i ens kundklubb. Vissa erbjudanden kan passa i alla kundklubbar men andra kan vara mer specifika. Det beror på vilket segment som produkterna man säljer finns inom.

Om man exempelvis säljer kläder så kan kunderna vara intresserade av rådgivning inom mode. Kanske bjuder man då in till frukostmingel med en kort föreläsning av någon kändis inom modevärlden. Eller lottar ut en egen stylist under en timme eller två.

 

 

Procent och pengar

Vanligt inom kundklubbar är att man samlar poäng vid sina inköp. När man kommer upp i vissa nivåer kan man få rabattcheckar, procent på inköp eller pengar som dras av vid nästa inköp. Om man handlar mycket så kan man spara en bra slant på det sättet.

Om man är ett företag som handlar av ett annat företag så brukar rabatter vara en förhandlingsfråga. Men genom kundklubbar kan man höja procenten rabatt ytterligare. Det finns system där man kan lägga in nivåer som ska uppnås. På det sättet så är det systemet som har kontrollen. Kunden och säljande företag behöver inte själva agera. 

Fler nyheter